Елімізде көлік салығы, бензин акцизі, жолды пайдаланушылар төлеген ақша, транзит ақысы, шекараға кірген-шыққандардың төлем пұлы, айыппұлдар, өтелген залал сомалары және өзге де түсімдер бір жерге шоғырландырылатын «Жол қоры» құрылатын болды.
Егер ол құрылса, жолға бөлінуі тиіс қаражат та қомақты бола түсуі тиіс. Ендеше «Жол қоры» жолда көретін қорлықтан құтқара ала ма?
Бас прокуратура қадағалауына алды
Еліміздегі жол мәселесін шешуде жаңа қор құру туралы біз бұған дейін де бірнеше мәрте жазған болатынбыз. Мұндай шешімнің қабылдануына қаншалықты үлесіміз тигенін білмейміз, бірақ бүгінде осы ұсынысымыз Үкімет деңгейінде қолға алынғалы отырғанына қуаныштымыз. Десе де, Үкіметке қозғау салған Бас прокуратура сияқты. Соңғы өткен жиында олар жол құрылысы саласындағы көптеген заң бұзушылықтар туралы деректер келтіріп, түйінді-түйінді бес ұсыныс берді. Мәселен, Президенттің тапсырмасы бойынша автожолдардың жай-күйін жұмыстарды жоспарлаудан қабылдауға дейін кешенді тексеру жүргізген прокурорлар көптеген бұзушылықтарды анықтаған. Соның ішінде тапсырыс берушілердің орындалмаған жұмысқа ақы төлеу, сметалық құнды асыра көрсету, жобалардан ауытқу, құрылыс нормаларын сақтамау және тағы да басқа деректер бар. Бүгінде тексеру материалдары бойынша қылмыстық істер қозғалып, кінәлілер қылмыстық жауапкершілікке тартылып, залалды өтеу шаралары жүзеге асырылып жатыр. Мысалы, құқық қорғау органдары Қалбатау – Майқапшағай және Қарағанды – Балқаш автожолдарын салу кезінде жұмыстарды орындамау және қаражат жымқыру фактілерін тексерген. Ұзындығы 800 шақырымнан асатын бұл жол учаскесін шетелдік қатысуы бар консорциумдар сыртқы қарыз қаражаты есебінен салып жатыр, оның шеңберінде Қайрат Сатыбалдыұлының құрылымдарымен байланысты «ҚазГерСтрой БК» ЖШС жұмыстарды бірлесіп орындаушы ретінде тартылған. Тексеру барысында тек Қалбатау – Майқапшағай жобасы бойынша «ҚазГерСтрой БК» ЖШС-ның 21,4 млрд теңге аванстың едәуір бөлігін автожолға байланысты емес басқа мақсаттарға, оның ішінде кредитке ақы төлеуге жұмсағаны анықталды. Ол үшін мердігер капиталды жылыстатудың күдікті схемаларын қолданған.
Қылмыстық істен тыс прокурорлардың актілері бойынша 35 млрд теңге мемлекетке қайтарылып, бюджет шығынына жол берілген жоқ. Тәртіптік және әкімшілік жазаға 600-ден астам адам тартылды. Мәселен, Ақмола және Шығыс Қазақстан облыстарында прокурорлар жергілікті биліктің аудандық және облыстық маңызы бар жақсартуды қажет етпейтін жол учаскелерін жөндеу туралы шешіміне тоқтау салып, бюджеттен шамамен 1 млрд теңгенің негізсіз жұмсалуының алдын алған.
«Мұндағы жағдай тек жазалау шараларымен түзеліп кетпейді, бүкіл саланы түбегейлі қайта құру қажет. Осыған байланысты Үкіметпен бірлесіп жол-көлік инфрақұрылымын реформалаудың бес жолын ұсынамыз. Бірінші – жол жобаларын қаржыландыру тапшылығы мәселесін шешу үшін нысаналы қор құру. Оған көлік салықтары, жанармайға акциздер, ақылы жолдардан алынатын алымдар, айыппұлдар, автожол саласындағы өтелген залал сомалары және басқа да түсімдер шоғырланатын болады. Екінші – құрылыс материалдарының (оның ішінде битумның) тапшылығын еңсеру және жолды пайдалану мерзімін ұзарту мақсатында жергілікті және көше жолдары үшін асфальтты сақтай отырып, республикалық желі үшін бетон жабыны бар автожолдарға көшу ұсынылады. Үшінші – мемлекеттік сараптамамен толық қамту және жол-құрылыс жұмыстарына тәуелсіз қоғамдық мониторинг енгізу арқылы көлік жолдарының сапасын бақылауды күшейту қажет. Төртінші – жол құрылысын техникалық қадағалаудың қазіргі моделінің тиімсіздігін ескере отырып, пилоттық жоба ретінде оны Жол активтерінің сапа орталығына беру ұсынылады. Бесінші – автожол саласы ғылымын қаржыландыруды ұлғайту қажет. Бұл жол салудың озық технологияларын кеңінен енгізуге мүмкіндік береді», – дейді Бас прокурор Берік Асылов.
Белгіленген ұсыныстарды іске асыру үшін Бас прокурор Берік Асылов және Премьер-министрдің орынбасары Роман Скляр жауапты лауазымды тұлғалары бекітілген 2023-2024 жылдарға арналған Жол картасына қол қойды. Жол картасының іске асырылуын бақылау Индустрия және инфрақұрылымдық даму министрлігі мен Бас прокуратураға жүктелді.
Бетон жолдар тиімсіз
Бас прокуратураның Үкіметпен бірлескен бес ұсынысы құптарлық-ақ. Соның ішінде қаржы тапшылығын шешудегі «Жол қорын» құру туралы бастамасы бұған дейін де біздің елімізде болған. 2000 жылдары экономикалық ахуалдың нашарлығына байланысты бизнеске қосымша салмақ болмауы үшін жабылып қалған бұл механизмді мамандар қайтадан қолға алу керек деп айтудай-ақ айтып келген еді. Сол кезде бізге пікір білдірген осы салада ұзақ жылдар еңбек етіп, түрлі басшылық қызметтер атқарған автомобиль жолдары саласының ардагері Дамир Алимов: «Жол қорын» құрып, оны бюджеттен бөлек алып шығып, қаржыландыру көздерін Қаржы министрлігімен, кәсіпкерлермен кеңесіп көру керек. Ол үшін халық шаруашылығы саласын жоспарлауды бір ізге түсіру қажет. Жыл сайын елімізде осы мақсатқа 600-700 млрд теңге бөлінеді. Биыл 11 мыңнан астам шақырым жолға әртүрлі жөндеу жұмыстары үшін деп 600 миллиард теңге қарастырылған. Бірақ бұл қаржы Қазақстанның жер көлемі мен жолдарының ұзындығы үшін аз. Әрі ол дұрыс сараланып бөлінбеген. Дүниежүзі бойынша көптеген елдерде жолдарды дамытуға Жалпы ішкі өнімнің 2 пайызы бөлінеді. Қытайда тіпті 3,5 пайызына дейін жұмсайды. Бізде болса, ЖІӨ 90 триллион теңгені құрайды десек, жол шаруашылығына 700 млрд теңге, яғни 1 пайызынан да аз мөлшері қарастырылған. Халықаралық тәжірибені басшылыққа алып, торапты жолдың түйткілін шешуге бізге жоқ дегенде 1,8 млрд теңге қажет» деген еді.
Оның айтуынша, жолды қаржыландыру тапшылығының бір себебі – біздің бюджеттің әлеуметтік салаға бағытталған модельге ие екендігінде. Мемлекетке бірінші кезекте жәрдемақы, зейнетақы, төлемақы сынды бюджеттік төлемдерді төлеген маңызды. Осындай себеппен де, бір кездері республикалық бюджетке салмақты азайту үшін жергілікті жолдар облыс әкімінің құзыретіне беріле салған еді. Ал олар оған жүруге жараса болды деген екінші кезектегі мәселе ретінде қарады да, жол саласы нашарлап кетті. Ал шындығында келер болсақ, экономикаға тигізетін пайдасы жағынан жергілікті жолдардың үлесі – 67 пайыз, ал республикалық жолдардың үлесі – 33 пайыз екен. Бірақ қаржыландыру керісінше болып тұр. Сондықтан жалпы пайдаланудағы жолдардың барлығы бірыңғай республикалық органның қадағалауына берілгені дұрыс. Қаржыландыру жұмысын да осы ұйым жүзеге асыруы керек. Оны агенттік ретінде де құруға болады. Болмаса басы артық ведомство құруды жөн емес деп санаса, онда осы функциялардың барлығын қазіргі Автомобиль жолдары комитетіне беруге болады. 2000 жылдарға дейін Қазақстанда осылай болған. Бұл айтылғандар спикердің бұған дейінгі айтқан пікірлері болса, енді жаңа хабарды естіген ардагер жолшы екінші ұсыныстағы «битумның тапшылығын еңсеру және жолды пайдалану мерзімін ұзарту мақсатында республикалық жолдарды бетон жабыны бар автожолдарға көшіру» дегенді құптамай отыр.
«Бетон жолдар тиімсіз. Өйткені ол біріншіден қатты, одан соң бөлік-бөлік болып салынатындықтан көліктердің дөңгелегін соғады да отырады. Бұл өз кезегінде автомобильдердің тез бұзылуына алып келеді. Жолда бұзылып тұрған көлік көбеюі мүмкін. Әрі жүргізушілерге немесе тасымалдаушы компанияларға шығын әкеледі. Екіншіден, қыста тайғанақ болады. Жол құрылысында «ілінісу коэффиценті» деген ұғым бар. Дөңгелектің протекторы жол жабынымен тығыз үйкелісте болуы керек. Бетонда ол әлсіз. Бұл жол қозғалысы қауіпсіздігіне кесірін тигізеді. Жол апаты көбеюі мүмкін. Соның кесірінен жолдар жабылуы мүмкін. Бұл да экономикаға шығын. Ал өзіндік құны жағынан бетон арзан болуы мүмкін және пайдалану жағынан 30 жылға дейін барады. Десе де, әлемдегі мемлекеттердің 95-100 пайызында асфальт жол. Өйткені бетон жолдар тиімсіз», – дейді байырғы жолшы Дамир Тұқымұлы.
Оның айтуынша, 15 жыл қызмет етіп, жөндеуді қажет етсе де, жалпы есептен алғанда асфальт жол тиімді. Ал жолдар жақсы болса ішкі жалпы өнім де арта түседі. Сондықтан да экономиканың күретамыры саналатын автожолдарға бөлекше көзқарас керек.
Константиннің «консолиді» – 2
Бұл бөлімді «2» деген санмен белгілеуіміздің өзі жөні бар. Өйткені жол сапасы мәселесін бұған дейін де көтеріп жүргенімізде біз жол құрылысындағы жаңа технологиялар мәселесіне тоқталып, осы бағытта тың идея ұсынып жүрген Константин Моряк атты жол маманының «Консолид» деген материалы туралы жазған болатынбыз. Оның жол сапасын арттыратын жаңашылдығын ұсынып жүргеніне бірнеше жылдың жүзі болғаны көзі қарақты оқырманның есінде болар.
Осы жерде сөз болып отырған «Консолид 444» деген материал Бас прокуратура ұсынып отырған бесінші ұсыныстағы «Автожол саласы ғылымын қаржыландыруды ұлғайту. Жол салудың озық технологияларын кеңінен енгізу» ұсынысымен әдемі үйлеседі. Бұл технология 1973 жылдан бері әлемнің 60-тан астам елінде қолданыста екен. Қорғаныс бөгеттерін, жағалау кемерін, су қоймаларының түбін, таулы өңірлердегі сел аймақтарын нығайту мақсатында, сондай-ақ аэродромдарда ұшу-қону жолақтарын салуда және өмірдің басқа салаларында сәтті қолданылып келеді. Тек автожолдарда ғана емес, теміржол құрылысын да айтарлықтай жылдамдатуға және сапасын арттыруға мүмкіндік береді. Бұл технологияны пайдалана отырып, бір компания бір маусымда 300 шақырымнан астам сапалы жол сала алады екен, онда да қолданылатын арнайы техника саны 20 бірліктен аспайды. Ал бізде бүгінде бір компания бір маусымда кем дегенде 150 бірлік арнайы техниканы жұмылдыра отырып 30 км-ден аспайтын жол сала алып отыр.
Aikyn.kz
Пікірлер
Комментарий қалдыру үшін порталға тіркеліңіз немесе кіріңіз
Авторизация через